نگاهی به سرمایه‌گذاری فرهنگی آلمان در بزرگ‌ترین کشور آفریقایی

در دهه ۹۰ میلادی که الجزایر با گروه‌های افراطی درگیر بود، دولت آلمان از مردم و دولت الجزایز حمایت کرد. همین امر موجب شد که روابط دو کشور توسعه زیادی یابد.

در دهه ۹۰ میلادی که الجزایر با گروه‌های افراطی درگیر بود، دولت آلمان از مردم و دولت الجزایز حمایت کرد. همین امر موجب شد که روابط دو کشور توسعه زیادی یابد. بعدها در سال ۲۰۰۱، عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور وقت الجزایر، به عنوان اولین مقام رسمی این کشور به آلمان سفر کرد. پس از آن، هورست کوهلر، رئیس جمهور فدرال نیز در سال ۲۰۰۷ به الجزایر رفت و بدین ترتیب، روابط دو کشور در ابعاد اقتصادی و سیاسی گسترش بیشتری یافت. در حال‌حاضر آلمان، کالاهایی مانند وسایل نقلیه موتوری و قطعات خودرو، ماشین‌آلات و محصولات شیمیایی را به الجزایر صادر می‌کند. همچنین واردات دولت فدرال از الجزایر شامل نفت خام و محصولات پتروشیمی است. این‌ در حالی است که روابط فرهنگی میان دو کشور قدمت طولانی‌تر دارد، به طور مثال، موسسه گوته الجزیره در سال ۱۹۶۳ تأسیس شد و از همان زمان به گسترش زبان آلمانی در الجزایر پرداخت. همچنین مدارس آلمانی در الجزایر نیز سهم زیادی در توسعه فرهنگ و زبان آلمانی دارند. در کنار این‌ها، مؤسسه باستان‌شناسی آلمان و موزه ملی چرچل نیز از دیرباز با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند.

مدیریت منابع طبیعی

الجزایر بزرگترین کشور آفریقا و یکی از پرجمعیت‌ترین‌ کشورهای این قاره است. منابع طبیعی الجزایر به دلیل رشد جمعیت و همچنین تغییرات آب و هوایی در حال نابودی است. به‌خصوص، شهروندان شمال الجزایر با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. از سوی دیگر، اقتصاد الجزایر به شدت به نفت و گاز وابسته است و به دلیل نوسان قیمت‌های بازار جهانی، کشور با مشکلات مالی نیز دست‌وپنجه نرم می‌کند. همچنین بخش زیادی از جمعیت الجزایر نیز زیر سن ۲۵ سال قرار دارند و دولت این کشور با چالش بزرگی برای ایجاد شغل مواجه است. در این شرایط، دولت فدرال از طریق سازمان‌هایی مانند جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی به دولت الجزایر کمک می‌کند. این سازمان که از سال ۱۹۷۰ در الجزایر فعالیت خود را آغاز کرده است، در حوزه‌هایی مانند مدیریت پایدار منابع طبیعی، حفاظت از تنوع‌زیستی، سیاست آب و هوا، بازیافت زباله و ارتقای فناوری‌ها و نوآوری‌های سازگار با محیط‌زیست فعالیت می‌کند. جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی همچنین در ارتقای انرژی های تجدیدپذیر و مبارزه با فقر در الجزایر نیز فعال است. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این سازمان در الجزایر به‌دست آورید:

https://www.giz.de/de/weltweit/309.html

توانمندسازی جوانان و جامعه مدنی

از دیگر سازمان‌های مهم آلمانی که در الجزایر فعالیت دارد، می‌توان به بنیاد فردریش ابرت اشاره کرد. این بنیاد از اولین سازمان‌های بین‌المللی به شمار می‌رود که پس از استقلال الجزایر، کار خود را در این کشور آغاز کرد. بنیاد فردریش ابرت در سال ۱۹۶۲ با هدف سازماندهی اتحادیه کارگران الجزایر در این کشور شکل گرفت. پس از مدتی، کار این بنیاد توسعه یافت و به عنوان مشاور رسانه‌ای تلویزیونی دولتی الجزایر نیز فعالیت ‌کرد. با این وجود، دفتر بنیاد فردریش ابرت در سال  ۲۰۰۲ به طور رسمی افتتاح شد. از آن زمان، تمرکز اصلی این بنیاد بر توانمندسازی جوانان و جامعه مدنی، مبارزه برای برابری جنسیتی و عدالت اجتماعی و همچنین ثبات اقتصادی است. علاوه بر این‌ها، بنیاد فردریش ابرت در حوزه تولید نشریات و آموزش حرفه‌ای نیز در الجزایر فعالیت دارد. اگر مایلید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این بنیاد در الجزایر به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://algeria.fes.de/a-propos-de-nous/fes-en-algerie

انتقال دانشجویان و محققان به آلمان

پس از استقلال الجزایر در سال ۱۹۶۲، اولین‌ گام‌ها به سوی یک سیستم آموزشی فراگیر برداشته شد و بدین‌ ترتیب سیستم آموزشی این کشور توسعه یافت. پیش از آن، یعنی در دوران استعمار فرانسه، الجزایر به مدت ۵۰ سال، تنها یک دانشگاه داشت. امروزه، در الجزایر در مجموع ۱۰۶ موسسه آموزش عالی وجود دارد. در این میان، از سال ۲۰۱۶، دانشگاه‌های خصوصی نیز مجوز کار دریافت کرده‌اند که اکثر آن‌ها در حوزه مدیریت، بازاریابی، ارتباطات، تجارت و زبان‌های خارجی فعالیت دارند. آنطور که دولت الجزایر گزارش داده، تعداد کل دانش‌آموزان ثبت نام شده به طور پیوسته در سال‌های اخیر افزایش یافته است و در حال حاضر بیش از ۱.۵ میلیون نفر در این کشور به تحصیل مشغولند. با این وجود، کیفیت آموزشی هنوز هم در الجزایر پایین است. همچنین دانشگاه‌های الجزایر با کمبود اساتید متخصص مواجه است. از سوی دیگر برای بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها شغل مناسب وجود ندارد. در این شرایط بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران الجزایر ترجیح می‌دهند که برای ادامه کار و تحصیل به کشورهای پیشرفته اروپایی مهاجرت کنند. آلمان از جمله مقاصد محبوب برای جوانان الجزایر به شمار می‌رود. در این راستا، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان نیز به شهروندان الجزایر کمک می‌کند تا بورسیه‌های تحصیلی و پژوهشی در آلمان را پیدا کنند. در کنار این‌ها دفتر موسسه تبادلات آکادمیک آلمان در الجزایر به علاقمندان به تحصیل و کار در آلمان مشاوره نیز می‌دهد. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این موسسه در الجزایر در اختیارتان قرار دهد:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/afrika/algerien/ueberblick-bildung-und-wissenschaft/

آموزش زبان آلمانی

یکی از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی آلمان در الجزایر، تاسیس موسسه گوته در این کشور است. این موسسه که در سال ۱۹۶۳ شکل گرفته، دوره‌های مختلفی برای آموزش زبان آلمانی دارد. علاوه بر این، مرکز گوته، نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری بسیاری را در الجزایر برگزار می‌کند و شرایطی برای تبادل هنرمندان به وجود آورده است. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های مرکز گوته در بزرگ‌ترین کشور آفریقایی به دست آورید:

http://www.goethe.al/sq/

تاسیس مدارس آلمانی

از دیگر فعالیت‌های فرهنگی آلمانی‌ها در الجزایر می‌توان به همکاری با مدارس مختلف اشاره کرد. مدرسه سرهنگ لطفی از جمله مدارسی است که از سال ۲۰۱۶ با ابتکار آلمانی “مدارس؛ شرکای آینده” همکاری می‌کند. این مدرسه که در سال ۱۹۵۲ تاسیس شده، دبیرستان دولتی است که در رشته‌های نظری و هنری فعالیت می‌کند. در مدرسه سرهنگ لطفی، دروس به زبان عربی آموزش داده می‌شود و دانش‌آموزان زبان‌های انگلیسی، فرانسه، آلمانی و اسپانیایی را نیز به عنوان زبان خارجی می‌آموزند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره فعالیت‌های این مدرسه در اختیارتان قرار دهد:

https://www.goethe.de/ins/dz/de/spr/eng/pas/psc/lcl.html

مدرسه فادیلا سعدان نیز از دیگر دبیرستان‌های الجزایر به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۴، به ابتکار آلمانی “مدارس؛ شرکای آینده” پیوسته است. این دبیرستان که در حوزه علوم ریاضی، طبیعی و انسانی فعالیت دارد، دانش‌آموزان را برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان و سایر کشورهای اروپایی آماده می‌کند. از طریق سایت زیر می‌توانید بیشتر با فعالیت‌های این مدرسه آشنا شوید:

https://www.goethe.de/ins/dz/de/spr/eng/pas/psc/lsc.html

از دیگر مدارس الجزایر که به توسعه زبان و فرهنگ آلمانی کمک می‌کنند، می‌توان به مدرسه آیچا ام‌المونین اشاره کرد. این مدرسه در سال ۱۹۷۰ در ۵ کیلومتری مرکز شهر الجزایر تاسیس شده است. این مدرسه در سال ۲۰۱۴ به ابتکار آلمانی مدارس؛ شرکای آینده پیوسته است. اگر مایلید با فعالیت‌های این مدرسه آشنا شوید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.goethe.de/ins/dz/de/spr/eng/pas/psc/lam.html

مدرسه ۱۸ فوریه نیز از سال ۲۰۱۶ با ابتکار آلمانی مدارس؛ شرکای آینده همکاری دارد. این مدرسه در سال ۱۳۶۷ساخته شده است و در حال حاضر ۷۹۰ دانش‌آموز دارد. مدرسه ۱۸ فوریه، از جمله مدارس بین‌المللی الجزایر است که امکانات زیادی مانند آزمایشگاه های تخصصی، بخش فناروی، کتابخانه مجهز و زمین ورزش بزرگ دارد. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در این باره در اختیارتان قرار دهد:

https://www.goethe.de/ins/dz/de/spr/eng/pas/psc/lfa.html

منبع: موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، گوته، بنیاد فردریش ابرت، جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی

کد خبر 12127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =